Teknoloji

Neden Bazı Barajlar Eğimli Yapılır?

Ana işlevi dağlardan, nehirlerden ve göllerden su sağlamaktır. rezervuarda birikmekbarajlar kolay yapılar değildir.

Dikkatlice incelendiğinde, barajlar farklı olduklarını rastlayabilirsiniz. Peki barajlar neden farklıdır, neden bazı barajlar eğik yapılır?

Arkasında çok fazla su biriken bu devasa duvarlar, işlevselliklerini biçimlerine borçlu.

Barajı inşa ederken mühendislerin öncelik verdiği konu yeterince sağlam öyle ya da böyle. Çünkü barajlarda biriken suyun oluşturduğu kuvvet, eğik inşa edilirse barajın tamamına yayılabilir ve böylece kuvvet tek bir noktaya ulaşabilir. aşırı yükleme önlenebilir Bu sayede çatlak oluşmaz ve baraj kırılmaz.

Nitekim tercih edilen yerin iyi belirlenememiş olması ve barajın çatlamış olması sellereve hatta depremlereHatta sebep olabilir.

Ancak rezervuarda biriken suyun uyguladığı kuvvet, şeklin eğik şeklini etkileyen tek faktör değildir.

Eğimli baraj inşaatı, genellikle üzerine inşa edilecekleri temel yeterince güçlü değilanalitik bir tekniktir.

Zeminin sağlamlığının bu kadar önemli olmasının nedeni, baraj inşaatı tamamlandığında çok büyük bir kitleye ona sahip olmak. Temel sağlam değilse, baraj su tarafından aşağıdan aşınabilir veya sarsıntılardan sonra zarar görebilir.

Durumu daha iyi açıklamak için, ünlü ve farklı inşa edilmiş iki barajı karşılaştıralım. Örneklerimizden ilki, Afrika’nın en büyük barajlarından biri olan “Büyük Etiyopya Rönesans Barajı”dır.

Etiyopya tarafından inşa edilen 145 metre yüksekliğinde ve 1780 metre uzunluğundaki bu baraj, Nil Nehri’ne ve dolayısıyla Mısır’a akan suyun büyük bölümünü kapatması nedeniyle son zamanlarda gündemde.

Etiyopya’nın elektrik ihtiyacı hepsini karşılama potansiyeliBu baraj, Mısır ile yaşanan siyasi zorluklara rağmen büyük bir özen ve dikkatle inşa edilmiştir.

baraj, alt barajın ölçeğini kaldırabileceği ve toprağın baraj uçlarını düzgün tutabileceği bir yere inşa edilmiştir. Duvarlarının önü aslında suyun uyguladığı kuvveti dengelemek için öne doğru eğilir.

Sıradaki örneğimiz Zambiya-Zimbabve sınırında bulunan “Kariba Barajı”dır.

128 metre yüksekliği ve 580 metre genişliğiyle Kariba Barajı, aynı zamanda Afrika’nın en eski barajı olma özelliğini de taşıyor.

Baraj, Büyük Etiyopya Rönesans Barajı’na kıyasla eğimsiz inşa edilmiştir. Bu, rezervuardaki suyun baraj üzerinde çok fazla kuvvet uygulayacağı anlamına geliyordu, bu nedenle mühendisler duvarın arkasına başka bir duvar inşa etmek ve ikisini bağlamak zorunda kaldı. Bu nedenle devlet, sadece eğim vererek çözebileceği bir soruna şüpheyle bakıyor. daha pahalı.

Barajın sağlamlığı en az zeminin ve baraj uçlarının yerleşeceği zirvelerin sağlamlığı kadar değerlidir.

Barajlar hem kolayca zarar görebilen hem de dikkatli yapılmadığı takdirde hasara yol açabilen yapılardır. Bu yüzden yapımlarında maksimum ölçüResepsiyon her zaman bir kuraldır.

Ekvador’daki Çin bağlantılı bir şirket tarafından bir volkanın yakınında2018 yılında “Coca Codo Sinclair Barajı” inşa edildi. 7000’den fazla çatlak keşfedildi. Nitekim baraj yapılırken ne duvarın eğimi, ne temelin sağlamlığı, ne de barajın kendisinin sağlamlığı dikkate alınmamıştır.

Ekvador devleti şirkete dava açma kararı alsa da hasarın çok büyük olması ve tamiri çok zor olacağı için hasarı onarmak için çok geç kalınmıştı. Baraj bir gün orta şiddetli bir sarsıntı veya volkanik patlama ile yıkıldı. yok edilebilir öngörülen

Kaynaklar: 13. Dünya Deprem Mühendisliği Konferansı, Cornell Üniversitesi, NY Times, The British Dam Society

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort